Błędy językowe - tym razem schematycznie!

Dzień dobry, dobry wieczór!


Dzisiaj pójdę na całego i rozpocznę od schematu, który jest naprawdę prosty - grunt, aby użyć głowy i chcieć się w to zagłębić.
Wykorzystam do tego swoje umiejętności, które udało mi się zdobyć w pierwszej klasie podstawówki.


                                                                                  Skupcie się.
                                                                 To nie jest trudne.




Jestem pewna, że kojarzycie ten schemat, ponieważ niejednokrotnie mogliście mieć z nim do czynienia.
     Jednak pozwolę sobie krótko omówić każdy z błędów.


błąd - 1. «niezgodność z obowiązującymi regułami pisania, liczenia, wymowy itp.»
2. «niewłaściwe posunięcie»
3. «fałszywe mniemanie o czymś»
                                                            - PWN.


Zacznijmy od błędów zewnątrzjęzykowych. 
Są to błędy, wynikające z zapisu - spójrzcie na schemat.
Ortografii i interpunkcji chyba nie muszę tłumaczyć, hm?

                   To tyle na temat zewnątrzjęzykowców. Cóż za nadmiar informacji! Nie do wiary...


                   Czas na błędy wewnątrzjęzykowe, co łączy się z dłuższym posiedzeniem.

1) Błędy systemowe: 

              - Gramatyczne:

A) Fleksyjne - pojawiają się, gdy użyjemy niewłaściwej formy gramatycznej lub odmienimy wyraz nieodmienny (przysłówki, partykuły, przyimki, spójniki).
                                                                                  Kakaa zamiast kakao.

B) Składniowe - to nic innego jak błąd w szyku zdania.
                                                 

2) Błędy stylistyczne:


             A) Fonetyczne - niepoprawna wymowa głosek, grup spółgłoskowych, niepoprawny akcent.


             - Leksykalne:

*- SŁOWNIKOWE - wyraz użyty w złym znaczeniu.
                                       ,,Nazywam się Julia.'' - tak proszę nie mówić!
                                        Jeśli chcecie podać tylko i wyłącznie swoje imię, to powiedzcie
                                         ,, MAM NA IMIĘ Julia.''



                            *- FRAZEOLOGICZNE - połączenie frazeologizmów, użycie frazeologizmu w   złym znaczeniu.

Nie mówimy ,,być na prostej drodze" - lecz ,,być na dobrej drodze''.

*- SŁOWOTWÓRCZE - słowo skonstruowane niezgodnie z zasadami języka polskiego.
                                                     ,,kierowczyni'' - przykład tego, jak nie mówimy o kobiecie,                                                                   która jest kierowcą.

             

 Widzicie? To wcale nie jest ciężkie!

                                          Powyższe wiadomości mogą wam się przydać do matury, ale nie muszą. Aczkolwiek, chyba lepiej wiedzieć więcej, prawda?


WAŻNE!
Pamiętajcie, że każdy z nas popełnia błędy - nie tylko językowe ;-).

Komentarze